sabinahedlund

Alla inlägg den 9 januari 2013

Av sabina hedlund - 9 januari 2013 03:39

Ska annu en gang forsoka skriva ett inlagg utan bokstaverna som utgor varan gnalliga och svenska dialekt. Det ar drygt. Jag vet. Men jag har sa mycket jag vill beratta!


I lordags sov vi jattelange. Som vi alltid brukar gora pa helgerna. Vi gick upp runt 13 och at "frukost" for att sedan ga hela vagen fran hostlet till Bronte Beach (ett par strander fran Bondi Beach). Det tog oss ungefar en timme. Nar vi val kom fram hoppade vi i vattnet for arets forsta dopp. Det varade dock inte sa lange da okanda personer satte sig ner vid varan packning och sag allmant misstanktsamma ut. Fordomsfull som jag ar lade vi oss och solade i 3 timmar istallet. Vi bestamde oss for att ga hela vagen hem igen och belonade oss med varsin hawaii pizza pa vagen! Den forsta riktiga pizzan vi har atit har i Australien. Jattedyr men jattegod!


Igar var det varldens varmebolja! 45 grader. I skuggan. Det brande verkligen pa huden nar man stog i solen. Det absolut varsta med det hela var att vi inte hade nagon AC pa hostlet sa det var precis lika varmt ute som inne. Om inte varmare. Jag tvingade mig till en powernap nar vi hade slutat och vaknade av att jag var helt blot. Genomsvettig. Som graddet pa moset fanns det inget kallvatten i kranarna sa jag kunde inte dricka nagot heller. Dog typ.


Det ska tydligen vara jattemycket skogsbrander har i Australien som ska fortsatta ett tag. Vi ar lyckligt ovetande om det da vi varken har tillgang till radio eller TV. Men jag tror knappast att elden kan ta tag i all betong har i Sydney. sa det ar lungt. Kanske...


Pa kvallen traffade vi Ebba. (Las: hittar inte kommatecknet pa det har javla tangentbordet) Emilia och Linn som vi reste hit med och som har rest med hela ostkusten i 3 manader! (senast vi sags var pa surf camp)Vi skulle fira Oskar (som vi aven reste hit med) som fyllde ar genom att ha en liten reunionmaltid pa en bar i narheten. Det var riktigt kul att traffa dem igen och dem hade jattemycket att saga och kom med flera kanontips om vad vi ska se och gora! Sen kan vi bortse fran det faktum att jag knappt fick 3 timmars somn inatt. Men det var vart det.


Igar ringde vi aven Therese och planerade varan resa lite. Jag borde egentligen inte beratta nagot eftersom allt vi har planerat an sa lange inte har blivit av men nu ar den sa bra sa vi tror att den ska halla. Ett tag iallafall.


Melbourne ar bokat. Eller ja. vi ska boka det nu. Den 20:e aker vi natt-tag dit och traffar Therese. Vi ska darefter soka efter nagot slags jobb som vi kan utnyttja under feburari manad. Sen har vi planerat att ta Greyhound fran Melbourne till Adeleide och se great ocean road pa vagen. Darifran tar vi tag ut till Alice Springs och ser Ayers Rock (Den stora stenen mitt i centrala Australien). Lever ett par dygn ute i vildmarken. Bland lejon och ormar. Sen flyger vi upp till Cairns och tar hela ostkusten med Greyhound. Med en massa stopp pa vagen saklart. Formodligen stanna och jobba ett tag igen. Eventuellt foljer jag med till New Zealand efter det. Men jag tvivlar pa att pengarna kommer racka.


Topp 5 pa saker vi ska gora pa vagen:

Great ocean road

Ayers rock

Snorkling i barriarrevet

Skydive(?!?!?!?!?)

Australia Zoo



Ovido - Quiz & Flashcards