sabinahedlund

Direktlänk till inlägg 14 februari 2013

10:47

Av sabina hedlund - 14 februari 2013 03:37

Nu kan jag lika gärna blogga när jag ändå har köpt mig ett 24-timmars Internet. Lär skriva många långa inlägg så ni har någonting att läsa tills nästa gång jag får Internet, och vem vet när det händer...

Nu har jag fått min första ensamma natt på tre månader. Det känns så himla skönt att bara ligga kvar i sängen, utan att ha några planer inför dagen. Ta allting som det kommer. Äta när jag vill, vad jag vill. Inte behöva anpassa mig efter någon. Bara vara mig själv. Jag bor med jättetrevliga tjejer från England som jag kan vara med om jag vill. Men nu känner jag bara för att vara ensam. Det är skönt eftersom jag inte är så mycket för människor i vanliga fall ändå. Samtidigt är jag jätteglad att jag fann några att resa med, för det har gjort resan så mycket roligare och jag har vågat göra så mycket mer tillsammans med dom. Men som sagt, Rebecca och jag har varit tillsammans sen dag 1, vi har bott tillsammans, jobbat tillsammans, alltid varit tillsammans, så en liten paus är nog bra för vårat förhållande.

Jag tänkte tillägna detta inlägg till Sverige då Australien har fått mig att inse hur mycket jag älskar mitt hemland. Inte för att jag har någonting emot det här landet, men det finns saker som Australien saknar som Sverige har och tvärt om.

Maten.
Första kvällen på Wake up blev vi bjudna på gratis BBQ i Side Bar. Vilket lät väldigt lockande till en början. När vi väl stod i matkön såg vi hur personalen, likt mattanter, stod och delade ut vita rostbrödsmackor med en korv och BBQ-sås i. Första sämsta intrycket av matkulturen i Australien.Först trodde vi att dom bara försökte vara ekonomiska, men faktum är att dom inte äger korvbröd här. Helt seriöst.

Deras bröd är näst intill vitt. Dom har bara vitt bröd. Man måste leta länge om man vill hitta något som är grovt och det gör man sällan.

Vi har bara tänkt ekonomiskt när det gäller maten. Dom första månaderna köpte vi bara pasta och någon burksås. Nu när vi träffade Therese igen började vi med ris, tonfisk och BBQ-sås som vi kör på än. Faktiskt godare än vad det låter. Men långt, långt. Långt. Ifrån den svenska maten. Vi har så sjukt bra matkost hemma i Sverige! Ta vara på den! Det finns ingen annanstans. Australiens BBQ-sås går dock inte att slå. Godaste ever.

Chips och godis.
Ett ganska löjligt ämne, men ändå. Vi svenskar är nog värst när det gäller godis. Speciellt smågodis. Hur många sorter har vi inte? Stjärnstopp.

Lösgodis existerar inte ens på de vanliga matbutikerna här. Det finns i vissa småbutiker, men kanske bara 10 olika smaker. Dessutom lägger man i det i små plastlådor istället för påsar. Dom har en enorm fobi för bakterier här.

Chipsen består bara av konstiga smaker. Det finns kycklingsmak som nog ska motsvara Sveriges dill och gräddfil. Det finns Pringles, men även dom i konstiga smaker. Pizzasmak. Cheese. Klassiska BBQ.

Det vi brukar unna oss mest av är deras otroligt goda kakor. Tim Tam.

Naturen.
Australiens natur går inte att jämföra med någonting annat. Den är otroligt stor och otroligt vacker. Något som får mig att vilja springa rakt igenom den. Sen påminner jag mig själv om att det finns över 100 giftiga ormar där ute. Och spindlar. Och dödliga växter. Därför älskar jag verkligen naturen i Sverige för den är vacker på sitt sätt och man dör inte över att vistas i den.

Människorna.
Jag älskar verkligen Australienare. Så jäkla CHILL och underbara. Det märkte jag speciellt på cafeet. Varje gång jag stod i vägen eller råkade knuffa till någon, så bad dom om ursäkt. Jag också för den delen men ändå. Och nästan varje mening avslutar dom med Dal, love eller hun. Och så utrycket som jag gillar mest av allt; No worries!

Allt eftersom vi har bytt hostel har vi hamnat med svenskar. Vi hatar att bo tillsammans med andra svenskar. Så himla drygt. Vissa som vi har träffat är ju jättetrevliga, men andra....Inte för att dom har gjort något, dom är bara allmänt jobbiga att lyssna på (Snacka om diskriminering av det egna folket)

Det jag saknar mest av allt är såklart att baka! Och chillhelgerna med Erika. Jag brukar sitta uppe på kvällarna och skriva ner allt som jag ska baka när jag kommer hem. Dessutom försöker jag komponera nya, spännande smaker till min pralinkollektion som jag ska sälja på GG i sommar...yeah you better buy them...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av sabina hedlund - 16 januari 2015 21:15

Nu är det verkligen längesen man skrev här...oj oj oj. Jag har  funderat på att ta igen bloggandet igen efter dessa 13(månader) som jag inte har varit aktiv, men det har liksom inte blivit av...Vet inte vad som hände heller. Livet kom emellan antar j...

Av sabina hedlund - 6 december 2013 11:34

Jag vet att ni som följer mig går in här varje dag och ser om jag har skrivit någonting nytt. Just det, jag syftar på er mormor, morfar, pappa och mamma. Faktum är att hela ishotellet är ett värsta top secret agent ställe och man får inte gå ut med v...

Av sabina hedlund - 26 november 2013 10:41

När jag klev av tåget i Kiruna blev jag bemött av ett kallt och väldigt vitt vinterland. Något frusen och ovetande om vart jag skulle ta vägen stannade en bil framför mig med namnet ICEHOTEL printat på den. Bussturen från Kiruna fram till Jukkasj...

Av sabina hedlund - 24 november 2013 20:19

Japp, så var jag iväg igen. Måste erkänna att det var något mer känslosamt att åka iväg nu än vad det var när jag åkte till Australien. En tår rullade till och med ner på kinden. Man kan väl säga att jag packade in i sista minut. Jag kom på saker ...

Av sabina hedlund - 9 november 2013 18:58

Häromdagen begav jag mig ut till Sherwoodskogen för ett träningspass. Jag tog såklart med mig min kära GoPro för att filma hela förloppet. Jag vet inte om det blev så mycket till träningen då jag genast intog en slags regissörsroll och sprang runt oc...

Ovido - Quiz & Flashcards